…That’s the question. Uhm, MOOC? Wat is dat? MOOC staat voor ‘Massive Open Online Course’, oftwel een online cursus waaraan tienduizenden geïnteresseerden uit de hele wereld tegelijk kunnen deelnemen. Altijd al een certificaat willen halen bij een wereldberoemde universiteit? Dat is nu mogelijk. Voor iedereen toegankelijk? Jazeker. Duur? In veel gevallen is een MOOC zelfs gratis. Dat digitalisering van en …
Lees meer »Tag Archief
Doe niet zo moeilijk over digitaal toetsen
Door : Harry Molkenboer, Teelen Kennismanagement Onlangs was ik bij een vo-school die interesse had in ons digitale toetssysteem TestVision Online. Toen ik hen vroeg hoe ze de afname van toetsen voor zich zagen, zeiden ze alsof het de gewoonste zaak van de wereld was: “Gewoon via de notebooks van ...
Lees meer »Evenwichtig toetsprogramma
Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Geef maximaal twee praktijktoetsen per vak. En regel dat de praktijktoetsen voor de helft meetellen in de beoordeling van het vak, en de overige toets(en) voor de andere helft. Dit was het advies van een examencommissie dat ik laatst onder ogen kreeg. Men vroeg mij ...
Lees meer »Gepubliceerd beleid van de Examencommissie
De Examencommissie is verantwoordelijk voor de uitvoering van een complex aan rechtsregels uit de Wet op het Hoger Onderwijs en het Wetenschappelijk onderzoek (WHW) en de daarop gebaseerde Onderwijs en Examenregeling (OER) van de onderwijsinstelling waaraan zij verbonden is. In deze bijdrage wordt aan de hand van enkele voorbeelden uiteengezet ...
Lees meer »Rapport BKE/SKE: ‘Verantwoord toetsen en beslissen in het HO’
Om de toetsdeskundigheid in het hoger onderwijs te vergroten, zijn de BKE en SKE (Basis- en Seniorkwalificatie Examinering) ontwikkeld: Met de BKE leren docenten de toetscyclus te doorlopen voor hun eigen vak: ontwikkelen, afnemen en beoordelen van toetsen. De SKE richt zich op de samenhang tussen meer toetsvormen op programma ...
Lees meer »Interview: Dominique Sluijsmans geeft een tip voor examinatoren
Dominique Sluijsmans is actief als lector Professioneel Beoordelen bij Zuyd Hogeschool en universitair hoofddocent bij de vakgroep Ontwikkeling en Onderzoek van de School of Health Professions Education van de Universiteit Maastricht. Waarom beoordelen we eigenlijk? We beoordelen allereerst om goede beslissingen te nemen over studenten. Goede studenten moeten een goede ...
Lees meer »Openboekexamens: het toetsen van andere kennis
Openboekexamens zijn nog altijd een ondergeschoven kindje in de wereld van het examineren. Uit onderzoek blijkt dat veel kandidaten deze methode zien als een gemakkelijke optie waarvoor ze zich nauwelijks hoeven voor te bereiden. Examinatoren kiezen meestal voor toetsvarianten waarbij kandidaten kennis uit het hoofd moeten reproduceren. Toch beargumenteren Mieke ...
Lees meer »Invloed van streng of mild beoordelen op de studiekeuze
Een toets resulteert doorgaans in een cijfer. Wij, als toetsdeskundigen, vinden het erg belangrijk dat dit cijfer op een goede, valide en betrouwbare manier tot stand komt. Maar zelfs als een toets valide en betrouwbaar is, kan hij nog slecht functioneren ten opzichte van toetsen uit andere vakken of vakgebieden. ...
Lees meer »De aversie tegen online cito-scores
Zaterdag 14 september publiceerde RTL Nieuws een lijst met gemiddelde Cito-scores van Nederlandse basisscholen. Een lijst die ze verkregen via staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs). Een openbare publicatie van deze cijfers is al zo lang de Cito-scores bestaan een gevoelig punt bij onderwijsbestuurders omdat ze bang zijn dat hun onderwijs hierop ...
Lees meer »Toetsbeleid: Waar begin je (aan)?
Beleid wordt vaak geassocieerd met abstracte, theoretische kaders die ooit met de beste bedoelingen zijn bedacht, maar in de praktijk toch anders uitpakken. Bij toetsbeleid is dat niet anders. Toch is goed toetsbeleid cruciaal in het hoger onderwijs. Zeker nu er van alle kanten (de overheid/politiek, de maatschappij, het rapport ...
Lees meer »