Ervaring uit de praktijk
Bij cursussen Toetsconstructie gebeurt het wel eens dat iemand zich voorstelt met woorden als: ‘Ik ben Gerald, ik maak al 28 jaar toetsen en ik heb er nog nooit een klacht over gehad.’ Inderdaad, dit zijn altijd heren.
Zo’n deelnemer is meestal door zijn leidinggevende naar een cursus gestuurd. Hij veert pas op als we – ter illustratie – enkele slecht geformuleerde leerdoelen laten zien. Dat kan hij beter! En hij wordt zelfs fanatiek op het moment dat we kijken naar voorbeelden van toetsvragen uit de eigen organisatie. Hoe is het mogelijk dat zijn collega’s dergelijke slechte toetsvragen maken?! De ultieme kans voor hem om zijn deskundigheid te laten zien.
Voor ons, docenten Toetsconstructie, wordt het natuurlijk pas echt interessant als we kijken naar de toetsvragen die zo’n deelnemer zelf heeft opgesteld. Is het beeld dat hij van zichzelf heeft correct en maakt hij fantastische toetsvragen, of valt er ook voor hem nog wel wat te verbeteren?
Om eerlijk te zijn geldt dan bijna altijd het laatste. We laten het hem in de cursus subtiel zelf ontdekken. Het maken van goede toetsvragen is echt een vak apart. Na het bespreken van de eigen toetsvragen hebben gelukkig alle deelnemers dit inzicht ook. Dan is het voor onze ‘ongemotiveerde’ deelnemer ook duidelijk dat hij nog wat te leren heeft!
Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement
Bent u toch benieuwd naar een cursus Toetsconstructie?
Bekijk dan eens de cursus Toetskwaliteit in het Hoger Onderwijs. Met behulp van een praktijkgerichte insteek en best practices van onderwijsinstellingen uit het hoger onderwijs leert u uw toetsen te verbeteren en tegelijk de toetskwaliteit te verhogen.